A Levente II. típusú repülőgép

Általános leírás

A Levente II. magasszárnyú, farokfutós elrendezésű, kétüléses motoros repülőgép, mely oktatásra és műrepülésre használható. A most megépülő példány műrepülésre alkalmas lesz, de oktatásra nem fogjuk igénybe venni. A repülőgép egy személlyel, a hátsó ülésből korlátlanul műrepülhető; két személlyel a megengedett manőverek: bukfenc, vezetett orsó, függőleges csúsztatás szárnyirányban, dugóhúzó.

Törzs

A géptörzs CrMo acélcsövekből összeállított rácsszerkezet, melynek elülső része alumíniumlemezekkel burkolt, csapos fedélzárral megerősített. A törzs többi részét fenyőfa alaktartó, áramvonalazó szerkezetre feszített vászon borítja. A vászonborítás a törzs alsó oldalán végig valamint a farokrész oldalán szakítózárral van ellátva, mely lehetővé teszi a törzs belsejének ellenőrzését.

Szárny

A teljesen fa szerkezetű szárny elliptikus alaprajzú, enyhén hátra nyilazott és acél profilcsövekből álló támaszokkal van a törzshöz rögzítve. Szárnyközéprész nincs, a két szárnyfél menetes csapokkal csatlakozik egymáshoz. A szárnyak kétfőtartósak, a főtartók szekrényes szerkezetűek, anyaguk fenyőfa és kőris. A mellső és hátsó főtartók közötti részt félhéj szerkezetet képező réteges lemez borítja, csakúgy mint a belépőélt, mely torziós orrszerkezetet hoz létre. A hátsó főtartó mögötti szárnyrész vászon borítású. A szárny alakját rácsos fabordák formálják. A szárnyakat V-dúcok és N-dúcok tartják a törzs felett, a V-dúcokat további kis N-dúcok merevítik a kihajlás ellen. A szárnytámasz-szerkezeten kívül a törzs és a szárny között merevítő profilhuzal van kifeszítve az oldalirányú erők felvételére. Az aerodinamikailag kiegyensúlyozott és flatter-súllyal ellátott csűrőkormánylap szintén elliptikus formájú, dobozos szerkezetű főtartóból és bordákból áll, borítása falemez illetve vászon.

Futómű

A futómű hagyományos, farokfutós kialakítású. A levegőrugózású, olajcsillapításos főfutóművekhez egy-egy differenciáltan fékezhető kerék biztosítja a repülőgép földön történő irányíthatóságát; a fékek a hátsó ülésből a pedálokra szerelt lábemeltyűvel működtethetők. A mellső főfutóműveket egy gumiköteles rugózású acél farokcsúszó egészíti ki.

Légcsavar

A motor forgó mozgását egy merev, kétlapátos bükkfából készült légcsavar alakítja vonóerővé. Az eredeti légcsavart az Aero-Ever Kft. gyártotta.

Irányfelületek

A Levente II. hagyományos elrendezésű farokfelületekkel épült. A függőleges és a vízszintes vezérsík, valamint a kormánylapok acél rácsszerkezetét vászon borítás fedi. A magassági kormány aerodinamikailag és statikailag kiegyensúlyozott. A kormány nyomásának kiegyenlítésére mindkét magassági kormányfélen az ülésekből szabályozható trimm-lap, az oldalkormányon pedig merev trimm-lemez található.

Kormányszervek

A magassági és csűrőkormány mindkét ülésből hagyományosan kettős kormányként üzemelő botkormánnyal, az oldalkormány lábpedálokkal működtethető. A csűrőkormány tolórudas vezérlésű, melynek vezérlőrúdja a V-dúc hátsó szárába rejtve mozog. Az oldalkormány esetében az első és hátsó pedálok ikermozgása tolórudak segítségével valósul meg, a kormánylap mozgatása pedig sodronyköteles. A magassági kormány működtetése vegyesen, tolórudas és sodronyköteles vezérlés kombinálásával történik.

Jellemző adatok

Fesztávolság: 9,45 m
Teljes hossz: 6,80 m
Magasság: 2,46 m
Hordfelület: 13,40 m²
Üressúly: 460 kg
Maximális repülősúly: 735 kg
Csúcssebesség: 180 km/h
Utazósebesség: 150 km/h
Átesési sebesség: 75 km/h
Zuhanósebesség: 384 km/h
Tüzelőanyag-tartály: 90 l
Fogyasztás (utazó): 21 l/óra
Hatótávolság: 650 km
Emelkedés földközelben: 5 m/sec
Emelkedés 1000 m-re: 3,16 perc

A Levente II. motorja: Hirth HM 504 A2

A repülőgép erőforrása egy léghűtéses, négyhengeres, lógó, soros elrendezésű Hirth 504 A2 típusú szikragyújtásos belsőégésű motor, mely a géptörzs acélszerkezetéhez rácsos motorággyal csatlakozik. A motor csúcsteljesítménye 2550 fordulat/perc fordulatszámnál 105 LE.

A német Hirth 504-es repülőgépmotort a ’30-as évek végén fejlesztették ki. 1939-ben a magyar katonai vezetés a Hirth 504-es motort választotta a légierő magyar tervezésű I. fokú iskolagépeihez, és az állam megvásárolta a motor licencét, majd a gyártási jogot a MÁVAG-ra engedményezte. 1940-1944-ig 326 db MÁVAG-Hirth HM 504 A2 típusú motor készült Magyarországon.

Hengerszám: 4
Furat: 105 mm
Löket: 115 mm
Hengerűrtartalom: 3984 cm³
Teljesítmény 105 LE
Kompresszióviszony: 6,2:1
Fogyasztás (Pmax): 26,5 l/h
Tüzelőanyag: 80 oktán
Hossz: 945 mm
Szélesség: 520 mm
Magasság: 780 mm
Tömeg: 122 kg

A Levente II. műszerei

Levéltári források szerint a Levente II-t erdetileg Marx és Mérei gyártmányú műszerekkel szerelték fel. A Levente II. építése során arra törekszünk, hogy az új gép az eredetivel minden részletében azonos legyen, ezért kísérletet tettünk az eredeti Marx és Mérei műszerek beszerzésére. Azonban a MM műszerekből néhány darab maradt csak fenn különleges gyűjteményekben, így az összes szükséges műszer, főként adott műszerekből két egyforma példány beszerzése lehetetlen. Mivel a MM műszerek nagyon hasonlítottak a kor német műszereire illetve egy részük kifejezetten licencgyártás volt, úgy döntöttünk, hogy a gépet könnyebben elérhető, eredeti német műszerekkel szereljük fel.

Eredetileg a Hirth HM 504 A2 motor működése csak fordulatszámmérővel és tüzelőanyagnyomás-mérővel ellenőrizhető, olajnyomás mérésére a konstrukcióból adódóan nincs lehetőség. Annak érdekében, hogy a motorüzemről – főként a berepülés idejére – valamivel több információt nyerjünk, az eredeti műszerezettséget egy hengerfejhőmérővel kiegészítettük.

Mivel a műszerek eredeti elrendezéséről nincs biztos információnk, a korszerű műszerelrendezést alkalmazzuk.