Miután Váradi Lacival Szabó Attilán, a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti tárlatának múzeológusán keresztül megismerkedtünk és kiderült, hogy mindketten azon gondolkozunk, hogy valahogy megépítsünk egy Levente II.-t, hetekig tervezgettük, hogy érdemes-e és lehetséges-e ez a nagyszabású vállalkozás. Akkor már tudtuk, hogy Laci műhelyébe fog kerülni ez év őszén a Közlekedési Múzeumban kiállított HA-LEB lajstromú Levente II. esztétikai és egyéb szerkezetei felújításra. Azt is tudtuk, hogy ez egy vissza nem térő alkalom lesz arra, hogy elkészítsük a gép szerkezeti és gyártási rajzait, melyek a II. világháború végén megsemmisültek.

Számomra akkor dőlt el, hogy bele kell vágnunk, amikor az Aviation Classified oldalon belebotlottam ebbe az eredeti Hirth HM 504 A2 motorba (ilyen motor hajtotta eredetileg a Levente II.-t). Az ár kedvező, az állapota a képek alapján bármilyen lehet. Nem volt más hátra mint elmenni Litvániába és megnézni, mert a motort ott hirdette meg tulajdonosa, egy amatőr repülőgép-építő.

A hosszú utazás egyelőre úgy tűnik, megérte. A vásárláskor a motor forgattyúsháza nyitva volt, bele tudtunk nézni. A mechanizmus hiánytalan, szép állapotú, korróziónak nincs nyoma. Minden segédberendezés megvan, külsőleg sérülésmentes, úgyhogy megvettem a motort…

Azért ez még mindig kockázatos: vajon milyen állapotban vannak a hengerek, a dugattyúk, a vezérműtengely, és inkább nem sorolom? Alig várom, hogy Magyarországra visszaérve elkezdjük szétszedni…